Tillgänglighet

Vi måste inkludera fler människor i vår digitala värld

Beskrivning om Tillgänglighetsdirektivet

Tillgänglighetsdirektivet ska tillämpas på produkter och tjänster som anses fylla centrala funktioner för ett fungerande digitalt samhälle och som tillhandahålls eller släpps ut på marknaden efter den 28 juni 2025.

Om du behöver en tillgänglighetsgranskning av din webbplats/e-handel eller app, gå in på granskning och välj den rapport som passar dig. Eller ta kontakt med mig direkt på e-post och vi bestämmer det efter dina behov.

Vilka ekonomisk aktörer omfattas?

Ekonomisk aktör:

  • Representant
  • Tillverkare
  • Importörer
  • Distributörer
  • Tjänsteleverantörer 
Mer information om tillgänglighetsdirektivet finns att läsa på regeringens hemsida.

Vilka produkter omfattas?

  • Datormaskinvarusystem med generella användningsområden och deras operativsystem
  • Terminalutrustning med interaktiv datorkapacitet som används vid elektronisk kommunikation eller för åtkomst till audiovisuella medietjänster.
  • Läsplattor
  • Smarta telefoner
  • Självbetjäningsautomater:
    • Bankomater
    • Betalningsterminaler
    • Biljettförsäljningsautomater
    • Incheckningsautomater

Vilka tjänster som tillhandahålls konsumenter omfattas?

De tjänster som omfattas är tjänster som tillhandahålls konsumenter och avser elektroniska kommunikationstjänster:

E-handelstjänster:

  • Är tjänster som tillhandahålls på distans via webbplatser och mobila enheter, som görs elektroniskt. Det kan röra sig om en webbplats där produkter säljs, eller tjänster som erbjuds för att ingå avtal eller transaktioner mellan konsument och företag.
  • Mer specifikt omfattar e-handelstjänster alla tjänster som sker på elektronisk väg, där köparen och säljaren inte är fysiskt närvarande samtidigt. Därmed täcker direktivet en bred uppsättning tjänster som är elektroniska, och syftar till att säkerställa att de är tillgängliga för alla användare, inklusive personer med olika funktionsnedsättningar. 

Banktjänster för konsumenter:

  • Kreditavtal som är över 200 EURO men under 75 000 EURO
  • Identifieringslösningar för banktjänster (BankID)
  • investeringstjänster och investeringsverksamhet
  • Mottagande och vidarebefordran av order beträffande ett eller flera finansiella instrument
  • Utförande av order på kunders uppdrag
  • Portföljförvaltning
  • Investeringsrådgivning
  • Förvaring och administration av finansiella instrument för kunders räkning, bl.a. värdepappersförvaring och liknande tjänster
  • Handhavande av kontanta medel/finansiella säkerheter
  • Lämnande av kredit eller lån till en investerare
  • Valutatjänster som har samband med investeringstjänster.
  • Investerings- och finansanalys samt andra former av allmänna
    rekommendationer som rör handel med finansiella instrument.

Betaltjänster för konsumenter:

  • I stort sett alla betalningstjänster från ett betalkonto
  • Kontantinsättningar/uttag 
  • Genomförande av flera olika betalningstransaktioner
  • Utgivande av betalningsinstrument och/eller förvärv av betalningstransaktioner
  • Penningöverföring
  • Kontoinformationstjänster

E-böcker och ändamålsenlig programvara:

  • Person kan disponera, navigera i, läsa och använda, samt den särskilda programvaran
  • Inklusive tjänster för mobila enheter, inklusive mobila
    applikationer, för att disponera, navigera i, läsa och använda dessa digitala filer

Digital elektronisk kommunikation:

  • E-postklienter
  • Chatt
  • Videosamtal 
  • Videokonferenser

Alla Audiovisuella medietjänster oavsett vilken teknik som används:

  • Tv
  • Radio 
  • Film
  • Musik
  • Video
  • Datorspel

Passagerartransporttjänster såsom luft-, buss-, järnvägs- och vattentransporttjänster:

  • Via webbplatser
  • Tjänster för mobila enheter
  • Mobila applikationer
  • Elektroniska biljetter
  • Informationstjänster online
  • Elektroniska biljettförsäljningstjänster
  • Förmedling av information om transporttjänster, inklusive reseinformation i realtid.
  • Interaktiva självbetjäningsterminaler
  • För offentliga aktörer som tillhandahåller biljett- och informationstjänster online för transporttjänster, inklusive stads-, förorts och regionaltransporter

Vilka undantag finns?

  • Mikroföretag definieras som ett företag med färre än tio anställda och som har en årsomsättning som inte överstiger 2 miljoner euro eller en årlig balansomslutning som inte överstiger 2 miljoner euro.
  • Mikroföretag som tillhandahåller tjänster. Dessa företag är helt undantagna från tillgänglighetskraven.
  • Mikroföretag som tillhandahåller produkter omfattas fullt ut av tillgänglighetsdirektivet. Om de åberopar undantag med hänsyn till en oproportionerligt stor börda ska de inte behöva dokumentera sin bedömning och inte heller underrätta behörig marknadskontrollmyndighet om att undantag åberopas. Om marknadskontrollmyndigheten begär det, ska företaget dock lämna de uppgifter som är relevanta för bedömningen av undantaget till myndigheten. 
  • Ett tillgänglighetskrav ska inte gälla om kravet innebär en större förändring av en produkts eller en tjänsts grundläggande karaktär eller om kravet medför en oproportionerligt stor börda för den berörda ekonomiska aktören.
    Undantag för oproportionerligt stor börda får inte åberopas om den ekonomiska aktören har fått externa medel för att förbättra tillgängligheten av den aktuella produkten eller tjänsten.

Tillgänglighet för dina tjänster

Dessa åtgärder ska vidtas så att tjänsterna lämnas på ett sådant sätt att personer med funktionsnedsättning i största möjliga utsträckning kan använda dem:

  • Tillgängligheten för de produkter som används vid tillhandahållandet av tjänsten ska säkerställas.
  • Information ska tillhandahållas om hur tjänsten fungerar och, om produkter används vid tillhandahållandet av tjänsten, om dess koppling till dessa produkter samt om deras egenskaper när det gäller tillgänglighet och interoperabilitet med hjälpmedel.
  • Webbplatser, inklusive tillhörande nätapplikationer, och tjänster för mobila enheter, inklusive mobilappar, ska göras tillgängliga på ett enhetligt och ändamålsenligt sätt genom att de görs uppfattningsbara, hanterbara, begripliga och robusta.
  • Om stödtjänster (hjälp-deskar, teletjänstcentraler, teknisk support, samtalsförmedlande tjänster och utbildningstjänster) finns att tillgå ska de, via tillgängliga kommunikationssätt, tillhandahålla information om tjänstens tillgänglighet och kompatibilitet med tekniska hjälpmedel.

Tillgänglighet för dina produkter

Alla produkter som omfattas av direktivet ska uppfylla de krav som fastställs.

Därutöver finns krav på vilka egenskaper, delar och funktioner som ska finnas för att personer med funktionsnedsättning ska få tillgång till att uppfatta, hantera, begripa och kontrollera produkten.

Utöver de allmänna kraven ställs sektorsspecifika krav på en del produkters användargränssnitt och funktionella utformning

Tillgänglighet för appar

I en app kan det vara svårt att tillämpa Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) istället används andra standarder som (EN301549 i EU), de har ytterligare krav att för att använda programvara på mobil och andra enheter.

För att få en verklighetsuppfattning kan vi ha en live- användartest, där du får se hur det fungerar i verkligheten med din app.

Skillnaden mellan webbplats och app är att det kan vara svårare att tillhandahålla källkod från appar, eftersom det inte alltid är möjligt att inspektera källkoden i en app.

Vill du ha hjälp med att se om din webbplats behöver tillgänglighets anpassas?

Kontakta mig på: